FAQS promoció HPO Bruc Cubelles

Preguntes freqüents sobre la promoció de 124 habitatges de lloguer assequible - Promoció Bruc 

 

SOBRE ELS HABITATGES

1. Què és la promoció de 124 pisos de lloguer social a Cubelles?

Es tracta de la primera promoció d'habitatges de protecció oficial al municipi, amb 124 habitatges en règim de lloguer assequible destinats a facilitar l'accés a l'habitatge a col·lectius amb més dificultats, com ara persones grans, famílies monomarentals i monoparentals, i especialment joves, per evitar que hagin de marxar del municipi.
 

2. On està ubicada aquesta promoció?

La promoció BRUC està situada entre l'avinguda Onze de Setembre, el carrer Clot del Bassó i el carrer Rovira i Virgili, a Cubelles. Consta de 4 blocs separats per zones comunitàries.
 

3. Quines són les característiques dels habitatges?

Els habitatges tenen una superfície útil interior d’entre els 38,70 i els 70,60 m2 en funció dels tipus d’habitatges i del nombre de dormitoris. Els balcons tenen una superfície útil entre 8,90 i 9,10 m2 i els patis i terrasses entre 29 i 151 m2.
Hi ha 12 habitatges d’un dormitori, 76 habitatges de dos dormitoris i 36 habitatges de tres dormitoris. Tots disposen de terrassa o balcó i plaça d'aparcament. A més, compten amb la màxima qualificació energètica i un sistema d’aerotèrmia per a la producció d'aigua calenta sanitària i climatització.
 

4. Quin és el preu del lloguer?

El lloguer mensual oscil·la entre els 281 i 500 €, depenent del nombre d'habitacions i la superfície de l'habitatge. A aquest import cal afegir-hi les despeses comunitàries (al voltant de 82 euros/mes). Aquests preus estan per sota de la mitjana del lloguer al municipi, que actualment és de 764 €.
A la signatura del contracte s’haurà de dipositar un fiança equivalent a una mensualitat de renda de l’habitatge i de cadascun dels espais vinculats en concepte de fiança legal a dipositar a l’INCASOL.
Pots consultar el preu dels habitatges a les bases.
 

5. Quin és l’import de les despeses de comunitat i què inclouen?

Les despeses de comunitat estaran al voltant dels  82 euros/mes. Inclouen el manteniment de les instal·lacions comunitàries, neteja, etc., taxes i impostos, consums d’aigua i llum comunitaris, sistema comunitari d’aerotèrmia i altres despeses generals repercutibles als arrendataris. Consultar les bases per veure cada cas en concret. 
A la signatura del contracte s’haurà de dipositar un fiança equivalent a una mensualitat de renda de l’habitatge i de cadascun dels espais vinculats en concepte de fiança legal a dipositar a l’INCASOL.
 

6. Els habitatges s’adjudiquen moblats?

No. Els habitatges s’entreguen sense electrodomèstics ni mobiliari. Sí que disposen de sistema de climatització mitjançant aerotèrmia.
 

7. Qui gestionarà la promoció, les adjudicacions i els contracte de lloguer dels habitatges?

La promoció Cubelles s'ha dut a terme gràcies a un model de col·laboració público-privada entre la Fundació SALAS, la Fundació Nou Lloc i l’Ajuntament de Cubelles, mitjançant la cessió del dret de superfície sobre un sòl municipal per un termini de 75 anys. Transcorregut aquest termini, l’edifici revertirà a l’Ajuntament de Cubelles.

 

La Fundació SALAS és l’encarregada de la promoció dels habitatges de l’edifici Cubelles, dels quals en gestionarà el lloguer la Fundació Nou Lloc. Ambdues fundacions estan certificades com a promotores socials i són membres de la Coordinadora de Fundacions d’habitatge social de Catalunya (COHABITAC).

 

 
 

ACCÉS A LA PROMOCIÓ

 

8. Quins són els requisits accedir a un dels habitatges d’aquesta promoció?

Pots consultar els requisits al punt 4 de les bases. En resum, poden optar als habitatges les persones que compleixin els requisits següents:
- Estar inscrit al Registre de Sol·licitants d’Habitatge amb Protecció Oficial de Catalunya.
- Acreditar residència a Cubelles de forma continuada els darrers 2 anys o durant 3 anys en els últims 10 anys.  
- Ser major d’edat o estar emancipat legalment.
- Ser de nacionalitat espanyola, o que tenint qualsevol altra nacionalitat ostenti el permís de residencia vigent.
- Complir amb els trams d’ingressos econòmics establerts.
 

9. Quin nivell d’ingressos he de tenir per accedir a un habitatge? 

Els ingressos de la unitat de convivència han d’estar compresos entre 1,5 i 4 vegades l’IRSC (Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya) per a la Zona B, on s’inclou Cubelles. Per a l’any 2024, aquests són els valors aproximats: 
- Ingressos mínims: 1,5 IRSC
- Ingressos màxims: 4 IRSC
 
Tal com recull l’Esmena a l’Anunci de l’Inici del Procediment d’Adjudicació dels 124 Habitatges d’HPO en règim de lloguer*, les quantitats són: 
 
quantitats IRSC.png
 
A més, el cost del lloguer no pot superar el 30% dels ingressos mensuals per part de la unitat de convivència.
 
Per saber els ingressos, cal calcular l'import de la casella 435 i restar la casella 460 de la declaració de la renda. 
 
*Aquestes quantitats són les correctes, i no les que apareixen a les bases, que la Generalitat ha actualitzat en una informació posterior. 
 

10. Hi ha habitatges reservats per a col·lectius específics? 

Sí, s’han establert reserves per a diferents col·lectius, tal com especifica el punt 3.2 de les bases:
- Persones amb discapacitat i mobilitat reduïda: 5 habitatges (4%)
- Unitats familiars amb una persona amb discapacitat ≥ 33%: 10 habitatges (8%)
- Joves menors de 35 anys: 54 habitatges (44%)
- Persones majors de 65 anys: 20 habitatges (16%)
- Famílies nombroses: 12 habitatges (10%)
- Famílies monoparentals i monomarentals: 13 habitatges (10%)
- Contingent general: 10 habitatges (8%)
Si no es cobreixen les places d’un contingent especial, els habitatges es traslladaran al contingent general.
 

11. Com es farà l’adjudicació dels habitatges? 

La Generalitat facilitarà a la Fundació Nou Lloc la llista definitiva de persones inscrites al Registre de Sol·licitants d’HPO de la Generalitat de Catalunya que compleixen amb els requisits establerts. En funció de l’ordre de llista i del col·lectiu al que pertanyin, la Fundació Nou Lloc assignarà els habitatges i es posarà en contacte amb les persones sol·licitants. 
A partir d’aquí, i tal com recull el punt 6 de les bases:
a) La Fundació convocarà a un número de sol·licitants suficientment ampli perquè permeti l'assignació de tots els habitatges, a una jornada de portes obertes. Aquesta convocatòria es realitzarà a través de correu electrònic certificat i acompanyat d'una trucada telefònica. 
b) Al finalitzar la visita de portes obertes, els sol·licitants rebran citació per a visitar els habitatges de forma personalitzada.
c) Durant la visita personalitzada, en cas que en la mostra dels habitatges el sol·licitant estigui interessat en arrendar l’habitatge, es procedirà en la firma d’un nou comprovant i se’l citarà, en un període mínim de 7 dies naturals, per formalitzar el contracte.
d) La Fundació, com a titular de la gestió dels habitatges, formalitzarà els contractes d’arrendament dels habitatges, que seran tramesos a l’AHC pel seu visat.
 

12. Quan es podrà entrar a viure als habitatges adjudicats?

Els adjudicataris han d’entrar a viure a l’habitatge en un màxim de 3 mesos des del lliurament de les claus, que està previst que sigui a entre els mesos de maig i juny.
 

13. Què passa si un habitatge queda lliure després de l’adjudicació? 

Tal com indica el punt 7 de les bases, una vegada adjudicats tots els habitatges de la convocatòria, i per tal de permetre i agilitzar les segones adjudicacions d’aquesta promoció que quedin vacants, les persones o unitats de convivència de les llistes de tots els contingents es mantindran vigents durant 3 anys, respectant l’ordre segons inscripció al Registre de Sol·licitants d’HPO.
Transcorregut els 3 anys, aquestes llistes caducaran i la Fundació sol·licitarà al Registre de Sol·licitants d’HPO una nova llista de sol·licitants que hauran de complir amb els requisits de les bases.
 

14. Puc accedir a un habitatge si no visc a Cubelles?

Només si queden habitatges disponibles després d’adjudicar-los als residents de Cubelles. En aquest cas, podran optar-hi residents de la comarca del Garraf i, si encara hi ha disponibilitat, sol·licitants de la resta de Catalunya.
 

15. Es poden rebre ajuts per pagar el lloguer? 

Els adjudicataris poden sol·licitar ajudes al lloguer, segons els criteris establerts per l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i altres ajuts municipals o autonòmics disponibles.
 

16. Quant dura el contracte de lloguer?

Els lloguers tindran una durada de 7 anys, prorrogables fins a 10 anys. 
 

17. Si no em toca, tinc més opcions?

Sí, pots entrar a formar par de la llista de reserva, que es mantindrà vigent durant 3 anys. En cas de vacants, es contactarà les persones o unitats de convivència segons l’ordre establert a la llista.
 

18. Puc renunciar a l’habitatge que m’ha estat adjudicat?

Sí, pots renunciar però de manera justificada. En cas que no s’acceptessin els motius, pots ser penalitzat i ser donat de baixa del Registre de Sol·licitants d’HPO.
 

19. Per què no surto al llistat d’admesos?

Si el teu nom no apareix a la llista d’admesos és possible que no compleixis amb els requisits de les bases, o que a teva sol·licitud per formar part del Registre de Sol·licitants d’HPO no hagi estat resolta favorablement. 
 

20. Quin telèfon puc consultar si tic qualsevol dubte o incidència?

Pots parlar amb la Fundació Nou Lloc a través del telèfon 93 112 59 18, en horari de 9.00 h a 14.00 h i de 15.00 h a 18.00 h.
Logotip CC Ajuntament de Cubelles
  • Plaça de la Vila, 1
  • 08880 Cubelles
  • Fax 938951023