Cubelles presenta la nova taxa de la brossa i anuncia les principals línies del nou servei que s’implantarà durant l’any 2025

29 d'octubre de 2024


La primera sessió informativa sobre la gestió dels residus va aplegar prop d’un centenar de persones, entitats, partits polítics i empreses



Prop d’un centenar de persones van assistir a la sessió informativa sobre la nova taxa de residus, que va tenir lloc el 28 d’octubre al Centre Social Joan Roig i Piera amb la presència de Josep Maria Tost, exdirector de l’Agència de Residus de Catalunya i consultor en economia circular; i David Martínez, tècnic del servei de residus de la Mancomunitat Penedès-Garraf que impulsa el nou contracte del servei de la brossa. Josep Maria Hugué, regidor d’Espai Públic i Infraestructures, va moderar la sessió, en la qual la ciutadania i representants de partits polítics, entitats i associacions van poder adreçar tots els seus dubtes i preguntes que van ser resolts pels

 

Sota el títol “La nova taxa de residus 2025: L’impacte de la revolució normativa a escala local”, Tost va fer un repàs normatiu a l’evolució de la gestió de residus a Catalunya, Espanya i Europa. L’ex director de l’Agència de Residus de Catalunya va desglossar el que es paga entre el “cost de la recollida, del tractament i els impostos i cànons que s’apliquen”. Una de les partides que més graven el servei és el cànon amb que l’Agència de Residus penalitza les deixalles que acaben a l’abocador, que s’incrementa progressivament arribant als més de 65€/tona anuals aquest any.

 

A Cubelles, el 2023 es van generar més de 500 quilos de brossa per habitant anualment, per un total de més de 9.000 tones, de la qual només un 21,5% es recicla correctament. Això té una gran penalització que s’aproparia gairebé als 600.000€ anuals dels prop de 2,8 milions d’euros que es preveu que costarà el servei l’any 2025.

 

La regulació estatal i europea determina que el cost del servei no pot ser deficitari, la qual cosa ha motivat que molts ajuntaments hagin hagut d’aplicar un increment superior a l’habitual a la taxa. Josep Maria Tost va explicar que l’objectiu de la normativa és “prevenir i reduir la generació de residus i els impactes adversos de la seva generació i gestió”. El fet de generar menys residus també reduirà l’impacte global de l’ús dels recursos i la millora de l’eficiència d’aquest ús a fi de, en última instància, protegir el medi ambient i la salut humana i efectuar la transició a una economia circular.

 

Per la seva banda, Josep Maria Hugué, regidor d’Espai Públic i Infraestructures i vicepresident de l’àrea de residus de la Mancomunitat Penedès – Garraf, va explicar com afectarà aquest canvi normatiu en el rebut de la brossa per al 2025. “Fins ara, els contribuents, tant domicilis com empreses i comerços, assumien poc més del 49%, però l’any vinent pràcticament es duplicarà”, va explicar per després anunciar, a resposta d’un ciutadà, que la taxa “passarà a ser de 242,74€, mentre que la comercial i empresarial, que es tributa en funció de l’activitat econòmica i els metres quadrats, també es dobla”. Així mateix, Hugué va referir-se a “l’increment de les bonificacions per l’ús de la Deixalleria, que passarà a ser d’un màxim del 40% en comptes del 30% actual”, en una aposta per complir amb el principi de bonificar a les persones que més reciclin.

 

El nou servei de recollida d’escombraries

David Martínez, tècnic del servei de residus de la Mancomunitat Penedès-Garraf, va intervenir per anunciar que la licitació del nou servei de recollida d’escombraries amb contenidors amb identificació personal i porta a porta comercial, està “en fase d’adjudicació i esperem començar a desplegar-lo a l’abril de 2025”.

 

El nou model de recollida de residus pretén garantir la consecució dels objectius de reciclatge fixats pels marcs legals europeu, espanyol i català, des dels principis d’eficiència, eficàcia, qualitat i sostenibilitat econòmica del servei i gestionar la transició, escalada i progressiva consolidació d’un model que augmenti el percentatge de recollida selectiva neta municipal i que prioritzi la inclusió de les noves tecnologies en la seva gestió.

 

El sistema que s’implantarà a Cubelles està format per un sistema mixt que combina, “la identificació per ús, en el cas de la domiciliària, i el porta a porta comercial”. Aquest darrer sistema es va testejar amb “grans resultats, entre d’altres a Sant Pere de Ribes, per la qual cosa ha estat el sistema escollit”. Pel que fa als particulars, disposaran d’un sistema d’identificació per radiofreqüència que permetre obrir els contenidors de cada fracció segons la freqüència de recollida de cadascuna. D’aquesta manera, es podrà identificar qui selecciona les deixalles i la quantitat aproximada que genera “per anar encaminant-nos cap a la taxa justa, que estableix que qui menys genera menys pagui”.

 

Aquest nou servei s’iniciarà amb una campanya informativa d’una durada d’uns sis mesos, en diversos suports, formats i llenguatges per tal que “tota la ciutadania i el teixit empresarial i comercial conegui tots els canvis del servei i com encarminar-se cap a aquesta taxa justa”, va explicar el regidor Hugué.

 

En nom del Govern municipal, Hugué va agrair la participació dels ponents i el to participatiu i positiu de les intervencions dels assistents a la trobada, en el que va ser una de les primeres sessions informatives que l’Ajuntament programnarà els propers mesos per anar donant a conèixer les novetats del sistema de recollida d’escombraries.

 

La sessió informativa es podrà recuperar al Youtube de l’Ajuntament de Cubelles en els propers dies.


  • Icone facebook
  • Icone impressora
Logotip CC Ajuntament de Cubelles
  • Plaça de la Vila, 1
  • 08880 Cubelles
  • Fax 938951023