4 de febrer de 2021
Els serveis municipals i les empreses concessionàries treballen amb l’eina des del mes de novembre
La ciutadania de Cubelles disposa d’una nova eina per relacionar-se amb l’Ajuntament i comunicar incidències: l’aplicació mòbil i la web Línia Verda Cubelles. El recurs tecnològic ha estat presentat aquest dijous dia 4 de febrer per l’alcaldessa, Rosa Fonoll, i el regidor d’Espai urbà, Josep Maria Hugué, juntament amb els responsables del Servei Municipal d’Obres. A partir d'ara, doncs, la població podrà notificar incidents a la via pública accedir a través de l’aplicació gratuïta Línia Verda (Google Play i Apple Store) o a la web www.liniaverdacubelles.cat.
Inicialment es posarà a disposició de la ciutadania la possibilitat de crear incidències de mobiliari urbà i infantil, enllumenat, semàfors i els abocaments a contenidors. Les persones usuàries només han de donar-se d'alta amb un correu electrònic, un nom d'usuari i una contrasenya. Tant des de l'aplicació mòbil com des de la web, l'eina és força intuïtiva i va guiant l'usuari per tal que geolocalitzi la ubicació de la incidència, incorpori una fotografia i una breu descripció. Aquestes dades generen un número d'incidència. El servei municipal, o l'empresa concessionària que la gestionarà, informarà pel mateix sistema dels canvis que s'efectuïn en la petició, resoldre dubtes amb la persona que l'ha formulat o comunicar la seva resolució, en cas que procedeixi.
L’oficina d’atenció ciutadana rep diàriament preguntes sobre on notificar qüestion com un fanal fos, on avisar d’un desperfecte al mobiliari urbà o a un parc infantil. El problema per a la gestió d’aquestes incidències és que arriben per múltiples canals, la qual cosa dificulten la seva canalització i, sobretot, que la ciutadania pugui estar informada en tot moment si s’hi està actuant, quan està resolta o si es necessita fer una inversió en material per resoldre-la. L’altra problemàtica és que arriben tant telefònicament com per instància oficial, a través del formulari web o de les xarxes socials (facebook, twitter, instagram...). Tots aquests canals són vàlids, i ho seguiran essent, si bé s’anirà recomanant a les persones a fer ús de Línia Verda Cubelles.
L'eina s'ha estat desplegant internament al llarg de l’any 2020 i, des del mes de novembre, el personal del Servei Municipal d’Obres (SMO), la Policia local, Medi ambient i Via pública ja treballen exclusivament amb aquest sistema de gestió de tasques.
En aquests tres mesos s’han registrat 755 incidències, de les quals un 77,62% estan solucionades. De la resta, la majoria estan assignades ja a un equip de treball o a una empresa externa (15,5%), estan en execució (3,05%) o pendents (0,66%). Per tipologia, les actuacions en mobiliari urbà representen un 7,43%, l’enllumenat un 2,19%, el mobiliari infantil un 1,31% i els semàfors un 0,15%. La resta corresponen a requeriments interns.
Notícies i alertes
Línia Verda també és un portal de notícies i d'informació mediambiental en el que es podran consultar guies de bones pràctiques, recursos d'educació ambiental, actualitat ambiental, consulta d'ordenances, com es gestionen els residus...
Així mateix l'aplicació mòbil disposa d'un servei d'alertes amb la qual, davant d'incidències als serveis, es pot enviar una alerta a totes les persones que la tenen descarregada per informar-los d'un problema. Aquesta és una primera iniciativa de creació de serveis orientats a la ciutadania que pretenen millorar la qualitat de vida de la població, dins del paradigma de les ciutats intel·ligents (smart city). El departament TIC treballa amb la resta de regidories per tal d'anar incrementant els serveis digitals adreçats a la ciutadania.