28 de març de 2025
Amb un import de més de 105 milions d'euros, el contracte entrarà en vigor el proper 1 d’abril i tindrà una durada de 8 anys
El nou contracte de recollida i transport dels residus de Cubelles i de la resta de municipis que conformen la Mancomunitat Penedès-Garraf s’ha signat aquest dimecres, en el marc de l'Assemblea general de la Mancomunitat. Adjudicat a FCC Medio Ambiente, l'acord entrarà en vigor a partir del proper 1 d'abril i s'estableix per un període de 8 anys, amb un import global estimat de 105.270.277,47 €.
La posada en marxa del nou servei suposarà la renovació total de la flota de vehicles de recollida i de tots els contenidors, així com la seva reorganització en illes amb totes les fraccions. Pel que fa als comerços i despatxos, s’implantarà un sistema de recollida porta a porta que, a més, contribuirà a la circularitat del residu.
El regidor d’Espai Públic i Infraestructures i vicepresident de l'àrea de Residus de la Mancomunitat, Josep Maria Hugué, ha destacat que aquest contracte permetrà modernitzar un servei que feia dècades que estava obsolet: "Vam assumir la vicepresidència per desencallar aquest contracte i, finalment, en pocs dies serà una realitat".
Hugué també ha subratllat que el nou model facilitarà la gestió dels residus tant per a la ciutadania com per als comerços, millorant les taxes de reciclatge i complint la normativa europea. No obstant això, ha reconegut que la implantació suposarà un repte i requerirà una feina conjunta amb els ajuntaments per fomentar nous hàbits en la gestió dels residus i reduir-ne l'impacte ambiental. Per aquest motiu, en les properes setmanes s’activarà una intensa campanya de divulgació per informar a la ciutadania del funcionament i tots els detalls del nou sistema.
Millora del servei
Amb el nou contracte, es preveu assolir una taxa de reciclatge del 70%, reduint l’aportació de residus a l'abocador, els costos de la seva gestió i l’impacte ambiental.
La incorporació de tecnologia millorarà el monitoratge i gestió del servei, optimitzant rutes de camions, freqüències de pas i ubicació de contenidors, i adaptant el sistema a la configuració urbanística i als canvis estacionals de cada municipi. També es prioritzarà la neteja interior i exterior dels contenidors i el seu manteniment, i s'incorporà una nova recollida de gespa i fracció vegetal.
El contracte preveu una àrea de sensibilització ambiental amb 15 persones dedicades a educació ambiental i inclou una clàusula social per a la subcontractació del servei de recollida de voluminosos i trastos vells.
Aquest contracte permetrà a la Mancomunitat millorar la gestió, control i inspecció dels serveis de l’empresa licitadora, garantint una prestació més eficient i de qualitat. El projecte està cofinançat per la Unió Europea - NextGenerationEU a través de l'Agència de Residus de Catalunya.