El Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refòs de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (TRLRHL), recull en el seu títol VI tot allò relatiu al pressupost i despesa pública.
Segons aquest Reial Decret Legislatiu els Pressupostos Generals de les Entitats Locals, constitueixen l’expressió xifrada, conjunta i sistemàtica de les obligacions que com a màxim, poden reconèixer l’Entitat i els seus Organismes Autònoms i dels drets que prevegin liquidar durant el corresponent exercici així com de les provisions d’ingressos i despeses de les Societats Mercantils el capital social de les quals pertany íntegrament a l’Entitat Local corresponent.
D’aquesta definició de caràcter legal es dedueix que el pressupost integra dues parts:
L’exercici pressupostari coincidirà amb l’any natural i a ell s’imputaran:
L’article 166 del TRLRHL regula que al pressupost general s’uniran com annexes:
L’article 168 del TRLHL regula que al pressupost de l’ens local estarà integrat per la següent documentació:
El Pressupost de cadascun dels seus Organismes Autònoms i les previsions de despeses i ingressos (així com els programes d’inversió) de les Societats Mercantils seran remeses a l’Entitat Local abans del dia 15 de setembre del corresponent exercici.
Sobre la base de tots aquests pressupostos i estats de previsió el President de l’Entitat formarà el Pressupost General, i el remetrà, informat per la Intervenció al Ple de la Corporació, abans del 15 d’octubre per la seva aprovació, esmena o devolució. L’acord d’aprovació, que serà únic, haurà de detallar els pressupostos que integren el Pressupost General, no essent possible l’aprovació de cap d’ells per separat.
Un cop aprovat inicialment s’exposarà al públic (article 169 del TRLRHL), previ anunci al butlletí oficial de la província (o si escau en el de la Comunitat Autònoma Uniprovincial) per 15 dies hàbils, on els interessats, podran examinar-lo i presentar reclamacions davant el Ple. Si durant aquets termini no hi ha reclamacions, es considera definitivament aprovat, en cas contrari el Ple disposarà d’un més per solucionar-les.
S’entén per interessats, segons l’article 170 del TRLRHL, els habitants del respectiu territori, aquells directament afectats encara que no ho siguin, i els col·legis i cambres oficials, sindicats, associacions i demés entitats legalment constituïdes per vetllar pels interessos professionals o econòmics i veïnals quan actuïn en defensa dels que els són propis.
Únicament es podran interposar reclamacions contra el pressupost per (article 170 del TRLRHL):
L’aprovació definitiva del Pressupost General de la Corporació (article 169 del TRLRHL) s’haurà de realitzar abans del 31 de desembre de l’any anterior al de l’exercici del que hagi d’aplicar-se. Un cop aprovat definitivament dit pressupost, serà inserit, resumit per capítols, en el butlletí oficial de la Corporació (si n’hi hagués) i en el butlletí de la Província (o si escau en el de la Comunitat Autònoma Uniprovincial). El Pressupost General entrarà en vigor en l’exercici corresponent, un cop publicat.
Del Pressupost General definitivament aprovat se’n remetran còpies a l’Administració de l’Estat i a la Comunitat Autònoma respectiva, de forma simultània a la publicació al butlletí corresponent. La còpia del pressupost i de les seves modificacions hauran d’estar a disposició del públic a efectes informatius fins que finalitzi l’exercici que li és propi.
Si en iniciar l’exercici econòmic no hagués entrat en vigor el pressupost corresponent es prorrogarà el de l’exercici anterior (article 169 del TRLRHL) amb els seus crèdits inicials, sense perjudici de les modificacions que es puguin dur a terme. Dita pròrroga però no afectarà als crèdits per serveis o programes que finalitzessin en l’exercici anterior o que estiguin finançats amb crèdit o altres ingressos específics o afectats.
Contra l’aprovació definitiva del pressupost, podrà interposar-se directament recurs contenciós-administratiu (article 171 del TRLRHL) en la forma i terminis que estableixin les normes d’aquestes jurisdicció, però no suspendrà per si sola l’aplicació del pressupost definitivament aprovat per la Corporació. El Tribunal de Comptes haurà d’informar prèviament a la resolució d’aquest recurs quan la impugnació afecti o es refereixi a l’anivellament pressupostari (o equilibri).
Si voleu consultar, analitzar i comparar els pressupostos municipals de Catalunya podeu accedir al següent recurs de la Generalitat de Catalunya: Portal Transparència - Pressupostos Municipal